måndag 3 december 2012

hur man slänger ihop en MAGNIFIK lammgryta

Hej alla matglada läsare!

Kylan har bevisligen haft magiska effekter på mig.Idag i 13 minusgrader kändes det bara såååååå rätt att bege sig hemåt klädd i morfars pälsmössa och bära en kasse med 1,6 kg tungt lammstek i.Det kändes storslaget och prominent.Ja,man kan säga att det var en ren överlevnadsinstinkt som styrde.Skulle ett krig utbryta i morgon eller temperaturen drastiskt falla till -30 grader,så skulle jag minsann (och mina nära och kära såklart) klara sig galant i flera veckor med denna mastodonta köttstycke.

Nåväl.Utan att överdriva så blev lammgrytan helt idealisk!Så perfekt att jag nästan blev förvånad själv.Rörd.En tår av lycka var på väg att falla från min kind.Helt på måfå har jag lyckats skapa en superrätt - en Marias specialare.Vem kunde ana att det kunde hända en vanlig måndagskväll.Okej, ni fattar grejen.En superätt är här för att stanna.

Först och främst får man säga att rätten har en härlig tidsspann.Det tar mellan 10 -180 minuter att laga beroende på vilken sinnesstämning man befinner sig i.
Jamie Oliver this one is for you <3


Du behöver (på ett ungefär - känn efter vad som passar just dig)
ca 600 g lammstek (20-30 grytbitar)
olivolja
en rödlök/lök
en liten morot
en tomat
massvis med vitlök
svartpeppar
lagerblad
bladpersilja
salt,peppar
en kruka med bladpersilja

Så här gör du
Häll olivolja i en kastrull.
Skär lammsteken i trevliga små grytbitar och börja steka i en kastrull.
Häll sedan i skuren lök,vitlök (både i bitar och i klyftor),morot och tomat (klick tomatpure) och addera några deciliter vatten.Sedan i med lagerbladen.
Låt puttra utan lock, ju länge desto bättre! (alltså du hinner lätt gå in på Facebook i en halvtimme utan att känna dig stressad).Mot slutet så häller du i bladpersilja.

Servera med couscous,ris,potäter,fetaost etc.

Grytans hemligheter


- Smaken förhöjs av vitlök,citron,timjan,dragon,rosmarin, tomat och färska örter.Alltså här får man inte vara blyg.Ös på med kryddor.

- Tiden blir en extra krydda.Låt grytan sjuda - stormkoka inte.Grytor tål ofta att koka länge men inte häftigt.Det är ett vanligt misstag som gör köttet hårt trots att det kokat i flera timmar.Ju hårdare det kokar,desto hårdare blir köttet.

-Kolla konsistensen på din gryta.Är den för tjock – var inte rädd för att späda med lite vatten och sätt sedan på locket.Är grytan för blaskig och vägrar att koka upp – lyft av locket så att vätskan kan reduceras och red eventuellt av grytan.Det är inget rocket science direkt.

Ps.Lammstek kan vistas i kylskåpet i 6-8 månader utan problem.Satsa på storkok och matlådor.Ds.



Vem om inte Nick Borgens härliga leende och sköna stämma kan spegla dagens matgläde. Häääng meeeeeed!




Nästa inlägg kommer att handla om hur man kan krydda ris!
Puss!

9 kommentarer:

  1. jag tror att nästa maträtt blir väldigt fint också
    :))

    SvaraRadera
  2. it looks like the girls with N.B. are on the stage for the first time in life...:))

    SvaraRadera
  3. Maria, du och melodifestivalen ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Nu skall jag gissa vad du menar.
      Ja,alltså jag och Melodifestivalen lever inte så mycket i symbios om jag skall vara riktigt ärlig.

      Radera
  4. Hej!
    du gissade rätt :)) :)) :))

    SvaraRadera