tisdag 6 maj 2014

vegetariska linsbollar

God kväll,

Idag så testade jag ett nytt recept! *stolt*
För den som inte orkar göra linsbollar, så kan man faktiskt nöja sig med att äta linsröran med valfritt tillbehör.


15 st linsbollar 

Du behöver
2 1/5 dl röda linser
1/2 rödlök
2 vilökslkyftor
3 msk olivolja
2 msk tomatpuré
1 1/4 havregryn
1 tak paprikapulver
Lite cyanpeppar, peppar, salt och spiskummin om man gillar det
lite citronsaft 

Gör så här
Skölj linserna och koka de enligt anvisningarna på paket. Låg värme är bra . Koka 10-15 min tills de har blivit mjuka. Låt svalna.
Mosa linserna i en stavmixer men behöll gärna några hela linser.Lägg de i en bunke,tillsätt resten av ingredienserna och rör om med en slev tills allt har blandats. Ställ smeten i kylskåpet i 30 min.

Värm ugnen till 190 grader och klä en plåt med bakplåtspapper.Rulla 15 bollar för hand och lägg de på plåten. Grädda i 15-20min. Vänd var 5:e min så att de får en sjysst färg och form runtom.

Servera med valfri sås tillsammans med ris eller så. Eller zucchinipasta!

Tips! Om röran blir för lös, så kan man rullarna linsbollarna i stöbröd eller mjöl.

Tack för mig!



2 kommentarer:

  1. Tack, snälla du! Jag gillar din blogg! ))

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder alltid! Tackar.
    Kram.

    SvaraRadera